Geoblog.pl    zielonagora    Podróże    Grenlandia i Wyspy Owcze 22.06-02.07.2019    Mykines Island
2019

Mykines Island

Wyspy Owcze
Wyspy Owcze, Mykines

Dziś ruszamy na wyspę Mykines. Mamy zarezerwowane bilety na łódkę na 10 rano. Udało się ogarnąć bilety przez internet na miejscu ale nie jest łatwo bo maja tylko 60 miejsc dziennie. Łódź płynie prawie godzinę, niestety dzień zaczyna się deszczem i mega mgła, po do płynięciu przestaje padać to duzy plus ale mgla zostaje. Na wyspie żyje chyba tylko 11 osób, jest jedna mała kawiarenka ale za to super trekingowa trasa z mnóstwem ptaków. Nam szczególnie zależy na pafinach- maskonurach. Trasa nie jest łatwa, szczególnie we mgle, sa ostre podejścia i wąskie scieszki. Ale dajemy rade i ogladamy z bliska te piękne ptaki. Może bez mgły było by jeszcze piękniej ale tego się na razie nie do wiemy… i tak było super, 8km w nogach i o 16 jestesmy na dole w knajpie na zupie rybnej i o 17.10 wracamy na łódkę. O 18 jesteśmy spowrotem na naszej wyspę i postanawiamy jeszcze ogarnąć wodospad Mulafossur w miejscowości Gasadalur- i słynne jezioro Sorvagswatn, największe jezioro Wysp Owczych położone 40 metrów nad poziomem morza...

Mykines– najdalej wysunięta na zachód wyspa wchodząca w skład archipelagu Wysp Owczych.
Jej powierzchnia wyspy wynosi 10,3 km² (razem z Nólsoy 13 miejsce) , a zamieszkuje ją jedynie 11 mieszkańców (15 pozycja), skupiających się w osadzie o tej samej nazwie, co sama wyspa. Na wyspie są dwie góry, większa Knúkur (560 m n.p.m.) i mniejsza Árnafjall (350 m n.p.m.). Nazwa wyspy pochodzić może od muc-mhara, co w Gaelicu oznaczać miało wieloryba. Mykines jest zamieszkana przez bardzo licznie tu występujące maskonury oraz głuptaki.

Wyspy Owcze – wulkaniczny archipelag (o powierzchni 1399 km²) na Morzu Norweskim, między Wielką Brytanią, Islandią a Norwegią. Stanowią terytorium zależne Danii.

Orodkiem administracyjnym jest Thorshavn. Głównymi miastami Wysp Owczych są: Klaksvík, Hoyvík, Argir. Żyje tam prawie 48,2 tys. mieszkańców, a gęstość zaludnienia wynosi 34,5 osób/km². Językami urzędowymi są farerski i duński.
Wyspy Owcze leżą w strefie klimatu umiarkowanego, chłodnego, wykazującego bardzo silne wpływy oceaniczne. Charakteryzuje się on m.in. wysokim poziomem opadów, relatywnie ciepłymi zimami i chłodnymi latami. Dzięki ogrzewającemu Wyspy ciepłemu Prądowi Zatokowemu średnia temperatura w styczniu wynosi +3,4 °C. Średnia temperatura w sierpniu to +10,5°. Wpływ oceanu powoduje, iż na wyspach jest na ogół pochmurnie, występują częste mgły i silne wiatry.

• Ze względu na silny wiatr jedyne drzewa na archipelagu to sztuczne nasadzenia w miastach.
• Wiele domów tradycyjnych, jak również nowo budowanych, ma dachy porośnięte trawą.
• Telewizja pojawiła się na Wyspach Owczych dopiero w 1978 r.
• Wyspy Owcze to dom dla ponad 70 tysięcy owiec
• Port w Tórshavn przeładowuje rocznie ponad 200 tys. ton towarów.
• Na Wyspach Owczych mieszka ok. 100 Polaków.
• Mieszkańców wyspy jest 1,75 razy mniej niż owiec.
• Z owcami wiąże się unikalna jednostka powierzchni, używana przez Farerczyków od średniowiecza. Jest nią mørk, właściwością tej miary jest to, że nie jest stałą fizyczną wielkością, lecz obszarem pozwalającym na wykarmienie 32 owiec, co jest zależne od żyzności gleby oraz ukształtowania terenu].
• Na Wyspach Owczych odbywa się coroczne polowanie na grindwale – walenie zaliczane do delfinów. Co roku w okresie lipca i sierpnia rybacy zaganiają je swoimi łodziami w głąb zatoki i zabijają harpunami. Uczestniczą w tym całe rodziny – od ojców, przez matki, aż po małe dzieci. Corocznie ginie tam od 600 do 1000 sztuk grindwali. Proceder ten nie wynika już z potrzeb ekonomicznych, a jest uzasadniany jedynie tradycją. Zabijanie delfinów budzi oburzenie na całym świecie i wywołuje coraz większe protesty. W 2015 roku z powodu rzezi grindwali niemiecki operator statków rejsowych Aida ogłosił, że rezygnuje z rejsów na Wyspy Owcze
• Na wyspach nie ma ani jednego więzienia, a groźni przestępcy wysyłani są do cel w Danii
• Most Streamin to jedyny most na Oceanie Atlantyckim. Łączy wyspę Streymoy z Eysturoy.
• Pogoda na wyspach często się zmienia, a Farerczycy mawiają: "Jeśli pogoda Ci nie odpowiada, poczekaj tylko następne 5 minut"

Thorshavn – największe miasto archipelagu Wysp Owczych, jednocześnie jego stolica i siedziba najwyższych władz tego duńskiego terytorium zależnego. Miasto leży na wyspie Streymoy, zamieszkuje je 12 375 osób Nazwa Thorshavn oznacza po duńsku Port Thora, nordyckiego boga burzy i piorunów