Geoblog.pl    zielonagora    Podróże    Grenlandia i Wyspy Owcze 22.06-02.07.2019    ICE FIORD z morza
2019

ICE FIORD z morza

Grenlandia
Grenlandia, Ilulissat

Noc jest naprawdę biała, nawet przez chwile nie ma mroku. Spaliśmy przy otwartym oknie mimo ze temperatura spadla do 3 stopni. Spało się wyśmienicie. Po śniadaniu o 10 ruszamy pływać kutrem po Icefiordzie pośród rozproszonych gorach lodowych. Przeżycie jedyne w swoim rodzaju. Pogoda dopisuje jest piekne słonce, zero wiatru i 8 stopni na plusie. Płyniemy 2 godziny do wioseczki Ilimanaq. Malutka osada z 40 domami, spacerek, obiad i powrót prawie 2,5 godziny. Co za przeżycia… widzieliśmy jak się cieli lodowiec, pływające foki a Luizka z kapitanem łódki wieloryba… po południu próbujemy jak smakuje wieloryb.

Ilulissat – fiord na zachodnim wybrzeżu Grenlandii, do którego spływa jeden z najaktywniejszych lodowców na świecie Sermeq Kujalleq.
W 2004 roku wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Fiord, nazwany od położonego w pobliżu miasta Ilulissat, leży 250 km za kołem podbiegunowym północnym na zachodnim wybrzeżu Grenlandii. Rozciąga się na długości ok. 40 km, a jego szerokość sięga 7 km
U jego nasady znajduje się lodowiec Sermeq Kujalleq, jeden z najaktywniejszych na świecie – przemieszcza się z prędkością ok. 19 m dziennie. Jest to jedno z niewielu miejsc gdzie lód grenlandzkiej czapy lodowej – jedynej pozostałości czwartorzędowego lądolodu na półkoli północnej – uchodzi do morza. Najstarsze partie lodu pochodzą sprzed 250 tys. lat i używane są to badań nad zmianami klimatu Ziemi.
Lodowiec Sermeq Kujalleq spływa do fiordu, gdzie się cieli, tworząc góry lodowe. Od lodowca co roku odrywa się 35 km³ lodu, co stanowi ok. 10% wszystkich gór lodowych powstających rocznie na Grenlandii. Góry przemieszczają się przez wody fiordu z prędkością ok. 40 m na dzień i gromadzą się przy wylocie fiordu do morza. Następnie wpływają do zatoki Disko i unoszone są dalej na otwarty ocean, stanowiąc zagrożenie dla żeglugi na północnym Atlantyku. Niektóre z nich docierają nawet na Bermudy.
Badania lodowca i przemieszczającego się we fiordzie lodem prowadzone są od 250 lat

Grenlandia – autonomiczne terytorium zależne Danii położone na wyspie o tej samej nazwie która położona jest geograficznie w Ameryce Północnej, a historycznie i politycznie w Europie, o obszarze 2 166 086 km² (największa wyspa na świecie niebędąca kontynentem), pokrytej w 81% przez lądolód grenlandzki. Stolicą Grenlandii jest Nuuk.
W 1978 duński parlament przyznał Grenlandii autonomię. W 1982 odbyło się referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli za wystąpieniem z Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. Grenlandia wystąpiła z niej w 1985 i nie jest obecnie – w przeciwieństwie do Danii – członkiem Unii Europejskiej. Grenlandia jest członkiem Rady Nordyckiej.
Nazwa wyspy oznacza 'zielony kraj' – miała zachęcić do osiedlania się na niej w przeciwieństwie do Islandii, której nazwa 'kraina lodu' miała zniechęcać.