Geoblog.pl    zielonagora    Podróże    Armenia, Gruzja, Azerbejdzan, Uzbekistan, Kirgistan, Rosja 21.04-12.05.2019    Burana i cieple zrodła
2019

Burana i cieple zrodła

Kirgistan
Kirgistan, Burana

Rano kierujemy się w strone miejscowość Burana i wieży Burana Tower.

Burana Tower to duży minaret w dolinie Chuy w północnym Kirgistanie . Znajduje się około 80 km na wschód od Biszkeku , w pobliżu miasta Tokmok . Wieża wraz z grobowcami, niektórymi robotami ziemnymi i pozostałościami zamku i trzech mauzoleów to wszystko, co pozostało ze starożytnego miasta Balasagun , które zostało założone przez Karakhanidów pod koniec IX wieku. Zewnętrzne schody i strome, kręte schody wewnątrz wieży umożliwiają odwiedzającym wejście na szczyt.
Wieża miała początkowo wysokość 45 m. Jednak na przestrzeni wieków wiele trzęsień ziemi spowodowało znaczne uszkodzenia konstrukcji. Ostatnie poważne trzęsienie ziemi w XV wieku zniszczyło górną połowę wieży, zmniejszając ją do obecnej wysokości 25 m . Na początku XX wieku rosyjscy imigranci wykorzystywali niektóre cegły z wieży do nowych projektów budowlanych W latach 70. XX wieku przeprowadzono projekt renowacji, aby przywrócić jego fundamenty i naprawić zachodnią stronę wieży, która była zagrożona zawaleniem.
Legenda związana z wieżą mówi, że wiedźma ostrzegła miejscowego króla, że jego nowo narodzona córka umrze, gdy osiągnie wiek osiemnastu lat. Aby ją chronić, zbudował wysoką wieżę, w której ukrywał swoją córkę. Nikt nie wszedł do wieży, z wyjątkiem sługi córki, która przyniosła jej jedzenie. Córka dorastała sama i stała się piękną młodą damą. Jednak pewnego dnia w żywności przyniesionej przez sługę ukrywał się trujący pająk. Pająk ugryzł dziewczynę, a ona umarła w wieży w wieku osiemnastu lat.

Jedziemy tez w góry na cieple źródła na wysokości 1750 m npm. Widoki sa sielskie, folklorystyczno- sielankowe.