Geoblog.pl    zielonagora    Podróże    RTW- na zachód: Brazylia, Argentyna, Paragwaj, Urugwaj, Chile, Polinezja Francuska, Nowa Kaledonia, Vanuatu, Australia, Indonezja 26.11.207-23.01.2018    Rapa Nui
2017

Rapa Nui

Chile
Chile, Hanga Roa

Wyspa Wielkanocna- Isla de Pascua, Rapa Nui, Easter Island) – wyspa na południowym Oceanie Spokojnym. Jedyna miejscowość to Hanga Roa. Należy do Chile, wchodzi w skład regionu Valparaíso. Wyspa Wielkanocna należy do najbardziej izolowanych miejsc na Ziemi.
Znajduje się na Pacyfiku w odległości 2078 km od najbliższej zamieszkanej wyspy – Pitcairn i 3600 km od brzegów Chile i jest jedną z najbardziej oddalonych od wysp i lądów zamieszkaną wyspą na świecie, ustępując pierwszeństwa jedynie wyspom Tristan da Cunha.
Znana jest przede wszystkim ze znajdujących się na niej wielkich kamiennych posągów przedstawiających głowy – moai.
Obszar Rapa Nui wynosi 163,6 km². Jej długość to ok. 15 km, a szerokość ok. 20 km. Wyspa jest pochodzenia wulkanicznego
Obszar 71,3 km² (43,6% powierzchni wyspy) objęty jest ochroną w ramach Parku Narodowego Rapa Nui (Parque Nacional Rapa Nui). Park utworzono w 1935 roku, a w 1996 roku został on wraz ze znajdującymi się na jego terenie moai wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Miejsce to znane jest przede wszystkim z 887 kamiennych posągów, zwanych moai stawianych na kamiennych platformach ahu. Stanowią one najbardziej znane osiągnięcie cywilizacji polinezyjskich mieszkańców wyspy. Większość z nich została wykuta w tufie wulkanicznym pochodzącym z wulkanu Rano Raraku za pomocą narzędzi z bazaltu. Kamieniołom, w którym obrabiano materiał, porzucono nagle. Świadczą o tym niedokończone posągi. Przeznaczenie tych obiektów nie jest dotychczas znane. Powstało na ten temat wiele teorii, mówiących o posągach jako wyobrażeniu bóstw czy przodków. Nie wiadomo też, jak przemieszczano ciężkie bloki kamienia. Prawdopodobnie używano do tego drewnianych płóz. Moai wycinano kamiennymi narzędziami ze skały wulkanicznej
Jedynym lotniskiem na wyspie jest port lotniczy Mataveri.
Pas startowy został w latach 80. XX wieku wydłużony na podstawie umowy między prezydentem Chile Augusto Pinochetem i prezydentem USA Ronaldem Reaganem. Obecnie ma on 3318 metrów długości i był zapasowym lądowiskiem dla promów kosmicznych. Jedyną linią lotniczą, której samoloty tu docierają, jest LAN.
Luizka na Wyspę Wielkanocna przyleciała swoim 100 lotem :) Po wylądowaniu jest już 22:15 także transfer o hotelu- fajne drewniany domek i idziemy spać. Zostajemy tu na 7 nocek. Rano śniadanie, zamawiamy taksówkę- to numer jeden pod względem najgorszych jakimi do tej pory jeździliśmy- totalnie zasyfiona i zdezelowana i jedziemy do wypożyczalni samochodów- gdzie przez Internet zarezerwowaliśmy Suzuki Jimi 4x4. Płacimy 50.000 pesos chilijskich/ doba , ok. 250PLN- spokojnie na miejscu można wypożyczyć za 35.000 nie ma co rezerwować przez Internet. Jeszcze zakup biletów do Parku Narodowego Rapa Niu za 54.000 peso/ dorosły i ruszamy na podbój wyspy… Co za magiczne miejsce