Geoblog.pl    zielonagora    Podróże    Panama, Costa Rica, USA, Peurto Rico, U.S.VI, Wyspy Dziewicze, USA 12.12.2019-06.01.2020    Wigilia na Puerto Rico
2019

Wigilia na Puerto Rico

Stany Zjednoczone Ameryki
Stany Zjednoczone Ameryki, San Juan

Płyniemy wzdłuż Cuby i Hispanioli. Cala podróż zajmuje 48 godzin. Czas na statku mija mega szybko, jest tor wyścigowy, zjeżdżalnie i inne atrakcje, śpi się tez wyśmienicie. Mikołaj oczywiście znajduje statek :) Ok. 16 dopływamy do San Juan w Porto Rico. W ten sposób zamykamy trójkąt bermudzki. Po Miami i Bermudach jesteśmy teraz w Porto Rico. Różnica czasu tutaj to -5H. Ciekawe uczucie być znowu na ladzie a i tak dalej wszystko pływa... Robimy sobie spacerek po old town, bardzo fajnymi klimatycznymi uliczkami, zahaczamy tez o kościół, mohito w mega klimatycznych barach i o 22 wracamy na statek na wigilijna kolacje. O 24 odpływamy...

Wesołych Świąt dla Wszystkich

Portoryko (hiszp. Puerto Rico – „bogaty port”) – terytorium zorganizowane nieinkorporowane Stanów Zjednoczonych o statusie wspólnoty (US Commonwealth), leżące na wyspie o tej samej nazwie w Ameryce Środkowej, nad Oceanem Atlantyckim i Morzem Karaibskim

Portoryko jest jednym z terytoriów nieinkorporowanych Stanów Zjednoczonych. Jego mieszkańcy są obywatelami USA i mogą się dowolnie osiedlać na terytorium stanów. Wówczas automatycznie nabywają prawa głosowania w wyborach prezydenckich, stanowych i lokalnych. W Izbie Reprezentantów wyspę reprezentuje jeden wybierany na czteroletnią kadencję delegat (zwany Resident Commissioner of Puerto Rico), który nie ma prawa głosu w izbie. Portorykanie wybierają natomiast w prawyborach prezydenckich przedstawicieli na ogólnokrajowe konwencje Partii Demokratycznej i Republikańskiej.

Sytuacja polityczna wyspy jest do pewnego stopnia prowizoryczna. Pomimo nazwy „Wolne Państwo Stowarzyszone Portoryko” nie jest to państwo stowarzyszone z USA w tym znaczeniu co Mikronezja, Palau czy Wyspy Marshalla, mające prawo swobodnego rozwoju stosunków międzynarodowych. Jest zorganizowanym terytorium nieinkorporowanym o statusie „wspólnoty” – zależne od USA, o dużej – odpowiadającej terytorium stowarzyszonemu – autonomii wewnętrznej. Mieszkańcy nie płacą federalnych podatków od dochodów wytworzonych na wyspie.

Część mieszkańców wyspy domaga się pełnej niepodległości, bądź choćby na prawach rzeczywistego państwa stowarzyszonego. Inni z kolei opowiadają się za pełną integracją ze Stanami Zjednoczonymi poprzez przekształcenie wyspy w kolejny amerykański stan.